Μια πρόσφατη μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό PLOS One, διεξήχθη από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Αλμπέρτα στον Καναδά, για να διερευνήσει τον αντίκτυπο που έχει ο χρόνος μπροστά στην οθόνη για τη συμπεριφορά των παιδιών.

Χρησιμοποιώντας δεδομένα από προηγούμενες μελέτες, οι επιστήμονες αξιολόγησαν πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν από σχεδόν 2.500 παιδιά ηλικίας πέντε ετών και τις οικογένειές τους. Οι γονείς που συμμετείχαν στη μελέτη ανέφεραν τον χρόνο που περνούν τα παιδιά τους μπροστά από μια οθόνη (τηλεόραση, smartphone ή tablet) καθημερινά.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, τα παιδιά περνούσαν περίπου 1,5 ώρα μπροστά από μια οθόνη όταν ήταν τριών ετών και συνέχιζαν να ξοδεύουν τόσο χρόνο έως και τα πέντε τους χρόνια, κατά μέσο όρο.

Ωστόσο, πάνω από ένα στα δέκα (13%) των πεντάχρονων ξεπερνούσε τη συνιστώμενη παραμονή μπροστά στην οθόνη που συνιστάται από τους ειδικούς για αυτήν την ηλικιακή ομάδα στον Καναδά – το όριο είναι οι δύο ώρες.

Εκτός από τη συλλογή πληροφοριών σχετικά με το χρόνο που περνούν τα παιδιά μπροστά σε οθόνες καθημερινά, οι ερευνητές διερεύνησαν επίσης τα πρότυπα συμπεριφοράς των παιδιών που συμμετείχαν στη μελέτη. Οι γονείς των παιδιών συμπλήρωσαν μια κλίμακα τύπων συμπεριφοράς, που χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό συναισθηματικών και συμπεριφορικών προβλημάτων σε παιδιά και εφήβους.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα παιδιά που εκτίθονταν για περισσότερο χρόνο σε οθόνες από ηλικία τριών έως πέντε ετών διέτρεχαν μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν προβλήματα συμπεριφοράς και διάσπασης προσοχής από όσα δαπανούσαν λιγότερο χρόνο.

«Η σχέση αυτή ήταν μεγαλύτερη από κάθε άλλο παράγοντα κινδύνου που αξιολογήσαμε, συμπεριλαμβανομένων των ωρών ύπνου, του άγχους των γονέων και των κοινωνικοοικονομικών παραγόντων», δήλωσε η Sukhpreet Tamana, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και μεταδιδακτορική συνεργάτιδα στο Τμήμα Παιδιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Αλμπέρτα.

Σύμφωνα με τον Piush Mandhane, αναπληρωτή καθηγητή παιδιατρικής του Πανεπιστημίου, ο χρόνος προβολής έχει «σημαντικό αντίκτυπο» στα παιδιά ηλικίας πέντε ετών: «Οι σημερινές κατευθυντήριες οδηγίες του Καναδά συνιστούν λιγότερο από δύο ώρες μπροστά σε οθόνες σε αυτήν την ηλικία, αλλά η έρευνά μας δείχνει ότι λιγότερος χρόνος είναι ακόμη καλύτερα».

Η Sukhpreet Tamana ανέφερε ότι η ενθάρρυνση των παιδιών να συμμετέχουν σε οργανωμένες δραστηριότητες θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο να αναπτύξουν προβλήματα συμπεριφοράς ή διάσπασης προσοχής. «Πολλά από τα πράγματα που κάνετε μέσω οργανωμένων δραστηριοτήτων από νωρίς είναι πολύ σημαντικά για τα παιδιά», λέει ο ερευνήτρια. «Καλλιεργεί το έδαφος για την ανάπτυξη των παιδιών. Νομίζω ότι αντί για χρόνο μπροστά σε οθόνες, θα ήταν ευεργετικό οι γονείς να αυξήσουν τις ευκαιρίες για άλλες δομημένες δραστηριότητες».